اپلیکیشن آدم و حوا دانلود برنامه اندروید
+110 هزار کاربر ثبت نامی
نسخه وب اپلیکیشن ویژه کاربران آی او اس
+10 هزار نصب فعال
مجموعه فعال در زمینه تسهیلگری و هدفمندسازی ازدواج به روش اصیل و سنتی
بلوغ عاطفی و فرهنگی

بلوغ عاطفی و فرهنگی

  • بلوغ عاطفی

درکنار عقل سرمایه ای دیگر وجود دارد که به اندازه عقل اهمیت دارد، این سرمایه عاطفه و محبت است. عاطفه و محبت از مهم­ترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی می­باشد. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده، قدرت ابراز و مدیریت عواطف را دارد، می­تواند احساسات خود چه مثبت و چه منفی را کنترل کند و عاطفه اش جهت دار و کنترل شده است. همچنین این فرد احساس ثبات عاطفی می­کند و در برابر وقایع زندگی انعطاف پذیر است.

ذکر این نکته لازم است که بلوغ عاطفی به معنای احساساتی بودن یا ابراز احساسات به صورت افراطی نیست، بلکه به معنای کنترل احساسات است.

اگرچه عشق امری فطری است ولی عشق ورزیدن و محبت کردن امری آموختنی است. پس رشد عاطفی به یادگیری، تجربه و رفتار پدر و مادر و نوع تعامل آنها در خانواده وابسته است. شرکت در کارهای گروهی باعث تقویت حس همکاری و همدلی می­شود و به رشد عاطفی فرد کمک می­کند.  

  • بلوغ فرهنگی

فردی که به بلوغ فرهنگی رسیده است، تصور روشنی از زندگی دارد و بدون تعصب نسبت به آداب و رسوم غلط موجود در خانواده یا آشنایان، تصمیم گیری می­کند.

 برای رسیدن به بلوغ فرهنگی باید تلاش کنیم فرهنگ اجتماعی را بشناسیم، آن را تجزیه و تحلیل کنیم و قدرت تشخیص درست از غلط را کسب کنیم.

این تصور که هرچه تحصیلات فرد بالاتر باشد در نتیجه از نظر فرهنگی بالغ­تر است، تصوری اشتباه می­باشد. اگرچه تحصیلات در رسیدن به بلوغ فرهنگی ممکن است تأثیرگذار باشد، ولی کافی نیست.