اپلیکیشن آدم و حوا دانلود برنامه اندروید
+60 هزار کاربر ثبت نامی
نسخه وب اپلیکیشن ویژه کاربران آی او اس
+10 هزار نصب فعال
مجموعه فعال در زمینه تسهیلگری و هدفمندسازی ازدواج به روش اصیل و سنتی
بلوغ جسمی و عقلی

بلوغ جسمی و عقلی

ازدواج چه زود هنگام باشد و چه دیر هنگام، آسیب هایی را به همراه دارد. بهترین ازدواج، ازدواج بهنگام است یعنی زمانیکه بلوغ حاصل شده باشد و دو طرف به مراحلی از رشد و بلوغ رسیده باشند تا بتوانند نقش خود را در زندگی به خوبی ایفا کنند و حداقل توانایی اداره یک خانواده را داشته باشند.
بلوغ در لغت به معنای رسیدگی و پختگی میباشد و در اصطلاح به دورهای که منشاء تغییرات زیادی در جنبه های جسمی، عقلی، عاطفی، اجتماعی و.. است، بلوغ گفته میشود.
بلوغ دارای ابعاد گوناگونی است که بسیاری از آن ها تابع شرایط سنی نیستند و به تنهایی نیز کافی نیستند.
در این نوشتار به انواع بلوغ که لازمه یک انتخاب صحیح در ازدواج هستند، اشاره میکنیم.

1- بلوغ جسمی
در بلوغ جسمی، جسم باید به حدی برسد که همه دستگاهها بتوانند به خوبی انجام وظیفه کنند. عواملی مانند نوع تغذیه، آب و هوا، شرایط جغرافیایی و محیطی و وراثت در زود یا دیر رسیدن به بلوغ جسمی، تأثیرگذار هستند.
اگر فردی از نظر جسمی به بلوغ نرسیده باشد، در تعامل با همسر باعث ایجاد بحران های روانی زیادی میشود و ادامه زندگیاش دچار مشکل میشود.
در بلوغ جسمی باید به چند نکته توجه نمود.
اول اینکه این بلوغ نیز مانند بلوغ های دیگر به تنهایی کافی نیست و برای یک ازدواج صحیح باید همراه با بلوغ های دیگر باشد.
دوم اینکه برای یک انتخاب صحیح باید بررسی کنید که هم خود و هم طرف مقابل از نظر جسمی به رشد طبیعی رسیدهباشید و این را نیز در نظر بگیرید که بین وضعیت جسمانی شما و طرف مقابل تناسب وجود دارد یا خیر .

2- بلوغ عقلی
عاقل کسی است که سنجیده رفتار میکند و هرکاری را درجای خود انجام میدهد. کسی که در ازدواج به بلوغ عقلی رسیده باشد در زندگی هدف دارد و برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی میکند، انتظاراتش نسبت به خود و دیگران واقع بینانه است، درک خوب و صحیحی از مسائل دارد و به جای فرار از مشکلات سعی میکند با آنها برخورد درست داشته باشد.
یکی از اصلی ترین عوامل ازدواج موفق عقلانیت است. اگر فرد به عقلانیت نرسیده باشد بهتر است ازدواج نکند زیرا تا مجرد است فقط خودش مشکل دارد ولی وقتی ازدواج کند مشکلات زیادی برای همسر خود و اطرافیان ایجاد میکند.
با این که عقل فطریست ولی بلوغ عقلی یک شبه به دست نمیآید و در طول زمان ایجاد میشود. عقلانیت تنها با خواندن کتاب و مطالعه به دست نمیآید و با تحصیلات علمی فرق دارد. فرد ممکن است از نظر علمی رشد کند ولی عقلانیتش رشد نکرده باشد.
شرکت در فعالیت های اجتماعی و مشورت با افراد آگاه و تعامل با افرادی که به بلوغ عقلی رسیدهاند، در رسیدن به بلوغ عقلی تأثیرگذار است.